logo

P 51 Mustang

Jeden z najlepszych samolotów myśliwskich II wojny światowej, zaprojektowany na zamówienie brytyjskiego lotnictwa wojskowego Royal Air Force (RAF) i produkowan przez North American

Mustang w służbie Polaków

Pierwsze dwa Mustangi Mk. I trafiły do Eskadry B rozpoznawczego 309 Dywizjonu „Ziemi Czerwińskiej” 7 czerwca 1942. W marcu 1943 Mustangi Mk. I otrzymała Eskadra A Dywizjonu 309. W związku z tym w maju 1943 cały dywizjon 309 przekwalifikowano z rozpoznawczego na myśliwsko-rozpoznawczy. Myśliwskie samoloty Mustang Mk. III, jako pierwszy w Polskich Siłach Zbrojnych, otrzymał 13 marca 1944 316 Dywizjon Myśliwski „Warszawski” wchodzący w skład 150 Skrzydła Myśliwskiego. W marcu 1945, w związku z odpalaniem V-1 z Heinkli He 111, wszystkie cztery polskie dywizjony wyposażone w Mustangi Mk. III ponownie przesunięto do systemu „anti-diver”. Jednak pod koniec wojny po raz kolejny powróciły one do osłaniania wypraw bombowych. Podczas jednej z nich, 9 kwietnia 1945 roku, 133 Skrzydło zestrzeliło cztery odrzutowe Messerschmitty Me 262 bez strat własnych. Do innych ważnych misji 133 Skrzydła należały naloty na cumujące w Świnoujściu niemieckie okręty w roku 1945. W międzyczasie 20 samolotów Mustang w wersjach Mk. IV i Mk. IV A otrzymał 303 Dywizjon Myśliwski „Kościuszkowski”. Po wojnie, w dniach od 6 grudnia 1946 do 6 stycznia 1947 rozwiązano wszystkie pięć polskich dywizjonów wyposażonych w mustangi. Ogółem 80 Maszyn Mk. III oraz 20 Mk. IV i Mk. IVA przejęły składnice RAF-u, skąd następnie trafiły do USA.

Wymiary: rozpiętość 11,28m; długość 9,83m.

klik

klik
klik  

 




Model-półmakieta samolotu w skali 1 : 12, nadaje się dla średnio zaawansowanych; przeznaczony do lotów rekreacyjnych, a także do walk powietrznych. Do napędu może być zastosowany silnik elektryczny np. Redox 900/1200 lub spalinowy 2,5 cm³. Jest to model całolaminatowy pomalowany w standardowy kamuflaż RAF.

klik
klik
klik
klik
klik






  • Instrukcja

    Dane techniczne: skala 1 : 12,
    rozpiętość 93,5 cm, 
    długość 79 cm,
    waga złożonego modelu około 900g w zależności od zastosowanego napędu.
    Waga poszczególnych elementów zestawu:
    kadłub z kabiną ok 180g
    skrzydło ok 210 g
    statecznik 40 g
    powierzchnia nośna 15,3 dm²
    silnik od 2,5 cm³ lub elektryczny np. Redox 900/1200. MODEL NIE WYMAGA MALOWANIA ANI OKLEJANIA FOLIĄ !


    Zestaw zawiera: kadłub laminatowy, skrzydła laminatowe z ruchomymi lotkami (nowość-nie potrzeba montować zawiasów !), statecznik laminatowy, oszklenie kabiny, półkę pod serwa, wręgę silnika, naklejki ozdobne. Zestaw można zamawiać telefonicznie lub e-mailem 

    klik
    klik
    klik
    klik
    klik