logo

 

PZL 46 Sum

           

Prototyp polskiego lekkiego bombowca i samolotu rozpoznawczego projektu zespołu pod kierunkiem inżyniera Stanisława Praussa, opracowany i oblatany przez Jerzego Widawskiego w Państwowych Zakładach Lotniczych w roku 1938.

Wojenne losy drugigo prototypu Suma przedstawiają się następująco: 5 września 1939 roku pil. inż. Stanisław Reiss wystartował na samolocie PZL.46/II Sum i udał się w kierunku Lwowa. 17 września 1939 roku przeleciał do Bukaresztu, gdzie został internowany. 26 września 1939 roku pil. inż. Stanisław Reiss wraz z mjr piechoty E. Galinatem oraz strzelcami pokładowymi: kpr. W. Urbanowiczem i kpr. W. Hadziewiczem wykonali lot z Rumunii do oblężonej Warszawy, gdzie wylądowali na lotnisku mokotowskim. Samolot podczas lądowania wjechał w lej po bombie i uszkodził podwozie. 27 września 1939 roku samolot został naprawiony i z tą samą załogą, wystartował z Warszawy i odleciał do Kowna. Pozostawiony na Litwie samolot został włączony do lotnictwa radzieckiego, a następnie przejęty przez wojska niemieckie i jako samolot niezidetyfikowany- zezłomowany.

Dane techniczne: napęd 1 × Bristol Pegasus XXB, gwiazdowy 9-cylindrowy, moc 920 KM.

Wymiary: rozpiętość 14,60 m; długość 10,50 m; wysokość 3,30 m; powierzchnia nośna 31,5 m²; masa własna 1995 kg; startowa 3350 kg.

Osiągi: prędkość maksymalna 425 km/h, prędkość wznoszenia 6 m/s, pułap 7700 m zasięg 1300 km.



klik
klik
klik
klik  

           

 

Model-półmakieta samolotu w skali 1 : 12, nadaje się dla początkujących; przeznaczony do lotów rekreacyjnych, a także do walk powietrznych.   Do napędu może być zastosowany silnik od 2,5 do 6 cm³ lub elektryczny np. klasy Redox 1500/1000. Model samolotu Sum jest konstrukcją całolaminatową.

klik
klik
klik
klik
klik
klik
klik








  • Instrukcja

    Dane techniczne: skala 1 : 12,
    rozpiętość 124 cm, 
    długość 82,5 cm,
    waga złożonego modelu około 1200g w zależności od zastosowanego napędu.
    Waga poszczególnych elementów zestawu:
    kadłub z kabiną ok 200g
    skrzydło ok 250 g
    statecznika 30 g
    powierzchnia nośna 20,67 dm²
    silnik od 2,5 cm³ do 6 cm³ lub elektryczny np. klasy Redox 1500/1000.

    MODEL NIE WYMAGA MALOWANIA !

    Zestaw zawiera: kadłub laminatowy, skrzydła laminatowe z ruchomymi lotkami (nowość-nie potrzeba montować zawiasów !) podwozie laminatowe, osłona skrzydła dolna laminatowa, statecznik poziomy balsowy, stateczniki pionowe balsowe, folia do oklejenia stateczników, oszklenie kabiny, półkę pod serwa, wręgę silnika, naklejki ozdobne. Zestaw można zamawiać telefonicznie lub e-mailem  


    klik
    klik
    klik
    klik