logo
 

Składanie modelu P.11c

 

Model nie wymaga malowania, a jedynym elementem do oklejenia jest statecznik poziomy, co znacznie skraca czas składania.

Montaż zestawu zaczynamy od dopasowania wręgi wewnątrz kadłuba, zwracając szczególną uwagę na równoległe ustawienie wręgi względem felca. Przedni felc w komorze silnika ma już odpowiedni kąt i nie ma konieczności jego ustawiania. Dopasowaną wręgę wklejamy cyjanoakrylem.

klik
klik

 

 

 

Wycinamy w przedniej osłonie otwory pod piastę silnika i otwory, przez które będzie wychodziła głowica i tłumik silnika. Trzeba pamiętać, że góra osłony ma większą przerwę w imitacji wywiewów.

klik

 

 

 

                               Stawiając kadłub przednią wręgą pionowo do góry, kładziemy łoże z zamocowanym silnikiem i przykrywamy osłoną silnika. Po tej czynności można zmierzyć, jakiej grubości podkładkę dystansową trzeba zastosować między łożem a wręgą (w tym przypadku Os-max 15CV grubość dystansu 4mm).

klik
klik
klik

 

 

 

           Po wycięciu podkładki dystansowej jeszcze raz kładziemy łoże z silnikiem, zakładamy osłonę, śmigło z kołpakiem, ustawiamy kołpak równolegle do osłony i zaznaczamy miejsce ustawienia łoża.

klik  

 

 

               W zaznaczonym miejscu przykręcamy łoże silnika i wiercimy otwór na zbiornik paliwa.

klik

 

 

 

 W centropłacie skrzydła należy wywiercić dwa otwory o średnicy 4mm w kołkach wklejonych w skrzydło. Są łatwe do zlokalizowania - wystarczy podświetlić skrzydło żarówką. Tak przewiercone skrzydło przykładamy do kadłuba i ustawiamy geometrię. Geometrię kadłub-skrzydło sprawdzamy mocując nitkę u nasady statecznika pionowego o takiej długości, aby nitka sięgała do końca skrzydła. Naprężamy nitkę i przykładamy ją do końca wyciętej lotki skrzydła, zaznaczamy nitkę i przekładamy do drugiego końca wyciętej lotki skrzydła. Odległość między końcami skrzydła a środkową osią kadłuba powinna być taka sama. Przez tak ustawione skrzydło, poprzez rozwiercone wcześniej kołki, robimy otwory w kadłubie.

klik

 

 

 

           Od środka kadłuba wklejamy dwa klocki balsowe po środku otworów. Powiększamy otwory wiertłem 5, 5 mm i wkładamy w nie gwintowane tulejki.

klik  

 

 

                                   W ogonowej części kadłuba zaznaczono dwiema równoległymi liniami (o dystansie 3 mm między sobą) miejsce, gdzie powinien znajdować się statecznik poziomy. Wycinamy zaznaczone miejsce dokładnie wzdłuż linii. Zaznaczone linie są ustawione względem płata (kąt zaklinowania) i każda zmiana może spowodować złe zachowanie się w powietrzu.

klik
klik
klik
klik  

 

 

                                          Oklejamy statecznik poziomy i stery folią dołączoną do zestawu. Montujemy skrzydło do kadłuba i wkładamy statecznik w wycięty otwór w połowie jego rozpiętości. Przykładając linijkę między statecznikiem a skrzydłem, mierzymy odległość między wcześniej ustalonymi miejscami końca statecznika i końca wyciętej lotki. Ustawiamy statecznik tak, aby wymiary z obu stron były takie same, a następnie wklejamy cyjanoakrylem.

klik
klik

 

 

 

                   Wklejamy zawiasy do sterów wysokości i do statecznika. Przykręcamy dwa orczyki do sterów wysokości. W combacie zawsze są instalowane dwa popychacze, aby uniknąć wyczepienia się orczyka. Wystarczą do tego dwa pręty węglowe o średnicy 2 mm. Odcinamy od jednego pręta odcinek 8 cm i łączymy wszystkie trzy kawałki w kształt litery Y (dwa dłuższe koło siebie), aby końce zachodziły jeden na drugi 3 cm. Miejsce łączenia okręcamy nitką nylonową i przesączamy cyjanoakrylem. Na krótszym końcu wklejamy snapa.

klik
klik

 

 

 

             Przy stateczniku wycinamy otwory. Przekładamy przez nie popychacze, przycinamy na odpowiednią długość, zakładamy śruby regulacyjne i wkręcamy orczyki.

klik

 

 

 

                 Przykręcamy silnik do łoża. Wiercimy przez wręgę otwór, przekładamy popychacz przepustnicy silnika i montujemy serwomechanizm. Następnie montujemy zbiornik paliwa i wyłącznik zasilania elektrycznego. Akumulatory zasilające odbiornik i serwa montujemy pod zbiornikiem paliwa jak najbliżej wręgi silnika.

klik
klik

 

 

 

           Zakładamy osłonę silnika przykręcając ją do kadłuba i zakładamy tłumik. Ze względu na dowolność zastosowania silnika spalinowego jak i elektrycznego może wystąpić problem za krótkiego tłumika. Wtedy należy zaopatrzyć się w przedłużkę. Przyklejamy cztery skośne klocki balsowe, do których przykręcamy pierścień osłony silnika.

klik
klik  

 

 

             Mocujemy pilota i oszklenie owiewki.

klik

 

 

 

             Na dolnej części kadłuba są zaznaczone (pięć niewielkich wgłębień) miejsca mocowania podwozia. Podklejamy od środka wgłębienia sklejką 4mm i wiercimy wiertłem 1, 5mm.

klik  

 

 

           Wyginamy podwozie z drutu 1, 5mm według wzoru.

klik

 

 

 

             Montujemy do kadłuba wygięte podwozie tulejkami i lutujemy w miejscu styku. Środkowy drut 1mm między goleniami trzeba samemu dopasować. Koła według skali powinny mieć średnicę 65mm.

klik
klik

 

 

 

             W skrzyle są już wklejone zawiasy lotek, więc wystarczy tylko zamocować orczyki. Wycinamy otwory na serwa i mocujemy je w skrzydle wraz z popychaczami. Serwo HS-55 jest wystarczająco mocnym serwem na lotkę.

klik
klik

 

 

 

             Montujemy skrzydło do kadłuba, obracamy model do góry kołami. Z drutu 1mm robimy oczko, wkładamy w nie wkręta i przykręcamy w zaznaczonym miejscu na skrzydle( niewielkie wgłębienia). Drugi koniec drutu zawijamy w świński ogonek wokół goleni podwozia. W ten sposób uzyskamy elastyczny i mocny zastrzał skrzydła. Powtarzamy czynność z drugiej strony skrzydła.

klik

 

 

 

             Tak złożony model oklejamy naklejkami. Niektóre naklejki pokryte są przezroczystą folią transportową. Należy tę folię wraz z umieszczoną pod spodem naklejką przenieść w odpowiednie miejsce na model. Po dokładnym dociśnięciu naklejki ostrożnie odklejamy przezroczystą folię.

klik
klik
klik

 

 

 

                 Po założeniu odbiornika i podłączeniu go, sprawdzamy środek ciężkości, który powinien wypaść 4 cm od krawędzi natarcia skrzydła. Wychylenia steru wysokości powinny się mieścić 8 mm w górę, 5 mm w dół, natomiast lotki 5 mm w górę, 7 mm w dół. Przy zachowaniu powyższych ustawień, środka ciężkości i z dobrze wyregulowanym silnikiem, z oblotem nie powinno być kłopotów.
klik
klik
klik
klik
klik
klik
klik